Vår mamma Agda Nyström, född Persson, föddes i Kläppsjö 1912. För att fira att det var 100 år sedan hon föddes ordnade jag en syskonträff 6 – 10 juni i år. 2008 firade vi också vår pappas 100-årsdag i Sidensjö . Vi har lärt oss av våra föräldrar att det är viktigt att vara rättvis. Det blev intensiva dagar med omväxlande program.
Vi var fem syskon av sex, som träffades hos mig i Härnösand. Margareta hade med sig hela familjen, så vi blev 11 personer sammanlagt. Inte att förglömma fem hundar.
Fyra personer och några hundar bodde hos mig första och sista natten och resten inkvarterades hos vänner och i tält. En natt tillbringades i Körningsgården, Nordingrå, och en natt i kusiners sommarstugor i Kornsjö.

Efter en frukost bestående av bl a kallgröt med sirap (min barndoms favorit) bilade vi till Sidensjö, där vi växte upp och där våra föräldrar är begravda. Vi planterade rosa rosor och violer på graven. Alla vuxna, som vi kände från vår barndom, ligger begravda på kyrkogården. Jag hade kontaktat kantor Pernilla Sjölund, som låste upp kyrkan och spelade vackra melodier på orgeln. Vi sjöng alla verser på mammas favoritpsalm: Blott en dag. Pernilla visade oss runt i kyrkan, där vi kände oss hemma och där vi alla gått i söndagsskola. Tre av oss fyra systrar hade dessutom gift sig där.
Det mest sevärda i kyrkan var den mässhake, som Abraham Angermannus skänkt till församlingen i slutet av 1500-talet. Han föddes i en bondefamilj i Östra By, Sidensjö, och blev Sveriges förste lutherske ärkebiskop. Han dog 1608. Utanför kyrkan finns en stor minnessten, som avtäcktes midsommardagen 1930. Några av oss gick sedan upp i kyrktornet medan vi andra beundrade utsikten från Minneslunden.

På hembygdsgården har vi firat Valborg och midsommar under vår barndom. Vår pappa Gunnar spelade ofta dragspel under dansen runt majstången. Det var självklart att vi skulle äta vår sallad och dricka kaffet framför hembygdsgården med utsikt över två sjöar, Drömmesjön och Bysjön. Vi, systrar, hade bakat kakor och bullar, som vår mamma brukade baka fast inte lika många sorter och inte lika stora. Vi läste högt de dikter på sidensjömål, som vi skrivit tidigare. Det var vår farmor, som lärde oss förstå dialekten. Gunnel hade skrivit ny text om mamma till en känd melodi, som vi sjöng tillsammans. Vi brukar alltid sjunga när vi träffas.
Vi fick låna en nyckel så vi kunde gå omkring i hembygdsgården. Det var roligt att se gamla kassakvitton och den bruna kassaapparaten från affären. Sedan promenerade vi till kraftstationen, där Agneta och jag plockade en stor bukett liljekonvaljer, som vi satte i en vas på graven. Jag minns forsen som fanns innan kraftstationen byggdes.
Vi fortsatte till Kornsjö, där mamma växte upp. Där åt vi mammas favoritmat surströmming utomhus vid kusin Mauds sommarstuga. Fritz spelade trumpet och vi sjöng i den ljumma sommarkvällen. Vid den sena promenaden utmed stranden av Kornsjösjön, beundrade vi solnedgången. Ungdomarna tältade i Nordingrå och vi andra sov i kusiners sommarstugor.

Dagen därpå hälsade vi på moster Ida, 91 år, mammas enda kvarlevande syskon av 13. Vi drack kaffe och åt våra kakor på bron i solskenet. Moster Ida var lika glad och pratsam som alltid.
Nästa anhalt var Nordingrå där vi skulle övernatta på Körningsgården. Där får man nämligen ta med sig hundar.
Först vandrade vi upp på Själandsklinten med vidunderlig utsikt. God måltid intogs på Gårdsbutiken, som ligger nedanför berget. På lördag åkte vi till Rotsidan några timmar innan vi åt middag på Höga Kustens hotell för att fira Gunnel som fyllde 70 år den dagen. Festen fortsatte hemma hos mig.

Efter lunch följande dag sjöng vi schlagers från 50- och 60-talet, som Gunnel sparat ur Fickjournalen (Fickis). De flesta åkte hem på söndagseftermiddagen.
Vi hade tur med vädret alla dagar och kunde vara utomhus hela tiden, inte så självklart denna regniga sommar.
Jag rekommenderar andra att ordna syskonträffar. Vi kom ihåg mycket från vår barndom, både glada och sorgliga minnen. Det fotograferades hela tiden och Torsten var den flitigaste fotografen. Vi hade så roligt!